ABBA-museum lockar turister till Skandinavien

Sverige har länge varit ett lockande resmål i Skandinavien som attraherat musikintresserade världen över. Det band som en gång i tiden satte den svenska musiken på kartan var naturligtvis ABBA och således är ABBA-museet ett solklart måste för de som besöker Stockholm. Till och med dagens generation känner till denna fantastiska popgrupp och museets sevärdheter riktar sig till alla åldrar. I dagsläget är det ikoniska bandet speciellt uppmärksammat i USA, så medan man strosar bland klenoderna är chansen stor att man möter på en begeistrad amerikan.

Själva museet är beläget vid Gröna Lund, en plats som en stor del av turisterna besöker under sin visit i den svenska huvudstaden. Man kan med andra ord kombinera sitt musikintresse med en heldag i karusellerna. Väl inne på ABBA-museet får man på ett pedagogiskt sätt följa bandets historia från det att genombrottslåten Waterloo sjöngs på Eurovision Song Contest år 1974 till den sista konserten år 1983. Den interaktiva utställningen är uppbyggd av de karakteristiska utstyrslarna, ljudklipp och exklusiva fotografier.

Höjdpunkten för de flesta är dock när man har möjlighet att agera som en femte bandmedlem tillsammans med 3D-hologram av Agnetha, Frida, Björn och Benny i deras kändaste musikvideo. Vill man verkligen få gotta sig i alla tänkbara anektoder från ABBA:s karriär skall man utan tvekan gå på en av de guidade turerna. Guiderna är utbildade inom ämnet och är riktiga experter på allt som berör världens kändaste popgrupp.

Prismässigt är ABBA-museet förvånansvärt billigt med tanke på den kompletta och makalösa upplevelsen man får njuta av. Vuxnas inträde är i dagsläget 195 kronor för en biljett, medan barn under 16 år kommer in för enbart 65 kronor. Därtill finns olika separata paket till ett förmånligare pris, såsom erbjudandet där en grupp med två vuxna och fyra barn får tillbringa kvalitetstid på museet för sammanlagt 520 kronor.